تولید کنندگان اسید سولفوریک در جهان
تولید کنندگان اسید سولفوریک در جهان
اسید سولفوریک عمدتاً به دو صورت محصول اصلی ( اختیاری ) و محصول جانبی ( اجباری ) در جهان تولید می شود .
در تولید اسید سولفوریک به صورت اصلی , یک واحد تولیدی صرفاً به تولید این محصول می پردازد , در صورتی که در واحدهایی که اسید سولفوریک به عنوان محصول جانبی تولید می شود مثل واحدهای ذوب فلزات پایه , پالایشگاه های نفت و نیروگاه های زغال سنگ سوز به دلیل اینکه میزان آلایندگی گاز گوگرد در این واحدها افزایش نیافته و کنترل گردد , واحدها موظف به کنترل این گاز و تبدیل آن به اسید سولفوریک می باشند از این رو این محصول تولیدی به این نام خوانده می شود . در تولید اسید سولفوریک در جهان نیز می توان از کشورهایی همچون آمریکا , چین و روسیه به عنوان تولید کنندگان بزرگ این محصول نام برد.
فرآیند تولید اسید سولفوریک
فرآیند تولید اسید سولفوریک
1-استخراج و تهیه گوگرد
2-تبدیل گوگرد به گوگرد دی اکسید S → SO2
3- تبدیل گوگرد دی اکسید به گوگرد تری اکسید SO2→SO3
4- برج های جذب
5- بارگیری
اسید سولفوریک چیست؟
اسید سولفوریک چیست؟
اسید سولفوریک ( جوهر گوگرد ) با فرمول شیمیایی H2SO4 , مایعی است با چگالی بالا ( 1.84) , بی رنگ , شفاف , بسیار قوی و با نقطه جوش بالا که با هر درصدی در آب حل می شود .
این ماده که گاهاً به عنوان سلطان مواد شیمیایی جهان به دلیل حجم تولید آن خوانده می شود اسیدی است معدنی که از واکنش آب با گاز SO3 حاصل می شود .
نکته قابل توجه در مورد این محلول شیمیایی این است که اولین بار توسط دانشمند فاخر ایرانی , جابر ابن حیان کشف شد .
کاربردهای اسید سولفوریک
اسید سولفوریک به صورت عمده برای تهیه کودهای شیمیایی فسفاته استفاده می شود . به طوری که حدود 60 درصد از بازار مصرف این محصول را به خود اختصاص داده است . در ادامه به برخی موارد دیگر استفاده از اسید سولفوریک اشاره می کنیم :
1. کودهای شیمیایی : اسید فسفریک , سولفات آمونیوم و ...
2. صنایع شیمیایی :کربنات استرانسیوم , کربنات منگنز , پرسولفات آمونیوم , پرمنگنات پتاسیم , سولفات مس , سولفات آلومینیوم و ...
3. صنایع فلزی و معدنی : تولید شمش روی , سرب , مس , اورانیوم , وانادیوم و ...
4. فلزات گران بها : طلا , نقره و ...
5. صنایع نظامی : ساخت نیترو گلیسرین و ...
درباره شرکت کاسپین اسید شمالغرب
درباره شرکت کاسپین اسید شمالغرب
شرکت کاسپین اسید شمالغرب در سال 1396 نام تجاری خود را برای تولید محصول اسید سولفوریک در استان زنجان به ثبت رساند و در همان سال نیز عملیات اجرایی احداث این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش 500 میلیارد ریال و 2 میلیون یورو در زمینی به مساحت یک هکتار در شهرک صنعتی نوآوران زنجان واقع در جاده دندی آغاز گردید . با اتمام عملیات اجرایی , شرکت کاسپین اسید شمالغرب در مهر ماه سال 1398 فعالیت خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده اسید سولفوریک بخش خصوصی کشور با ظرفیت اسمی 100,000 تن در سال آغاز نمود که افتتاح این واحد برای 50 تا 60 نفر اشتغال زایی مستقیم و 100 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم به همراه داشته است .
همچنین شرکت کاسپین اسید شمالغرب در راستای کاهش آلایندگی های زیست محیطی و نیز همراهی با اداره محیط زیست استان برای تحقق اهداف این ارگان و قدم نهادن در صنعت سبز , اقدام به تولید اسید سولفوریک به روش دو جذبی ( به روزترین تکنولوژی تولید اسید سولفوریک در جهان ) با کمترین میزان آلایندگی ( پایین تر از حد استاندارد ) نموده است .
  • صفحه‌ 1
٭٭٭
  • بزرگترین تولید کننده اسید سولفوریک بخش خصوصی کشور با ظرفیت اسمی 100,000 تن در سال
  • مطلب حسنی
  •   شناسه: 42683
  •   4011 بازدید